همزمان با سفر رئیس جمهوری صورت میگیرد
بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از استان فارس
گروه فرهنگی - محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری به همراه آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری در پایان هفته به استان فارس سفر میکند. در این سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بهعنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری به آرامگاه حافظ میرود تا مراسم بزرگداشت شاعر بلندآوازه ایران را گرامی بدارد. اسماعیلی در این سفرازشهرستانهای پاسارگاد، مرودشت و ارسنجان بازدید خواهد کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه تیمش قرار است از صبح پنجشنبه 22 مهرماه از شهر شیراز به سمت شهرستان پاسارگاد سفرش را آغاز کند و در ابتدا برای ادای احترام به شهدا به زیارت حرم مطهر امامزاده حسین(ع) میرود. سپس ازساختمان فرمانداری و پس از آن از مجتمع فرهنگی علیآباد و مجموعه جهانی پاسارگاد بازدید میکند. بخش دوم سفر محمدمهدی اسماعیلی حضور در شهرستان ارسنجان است که در آنجا هم ابتدا در گلزار شهدای این شهر ادای احترام به شهدا میکند و سپس از شهرک صنعتی ارسنجان و بیمارستان نیمه تمام این شهرستان و نیز محل احداث کتابخانه عمومی این شهر و جاده ارسنجان به نیریز بازدید خواهند کرد. پایان بخش سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور در شهرستان مرودشت است که با ادای احترام به گلزار شهدای این شهر آغاز خواهد شد و در ادامه از کارخانه تینا و دادلی بازدید خواهد شد و در آخر نیز به بیمارستان 168 تختخوابی مرودشت میروند تا از آنجا هم بازدید شود.
پیش تر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شرکت در نخستین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان به آذربایجان شرقی سفر کرده بود. در این سفر یک روزه محمد مهدی اسماعیلی با حجتالاسلام والمسلمین آل هاشم نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه تبریز نیز دیدار کرده بود.
نشست رسانهای چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برگزار شد
باغ موزه وزیری میزبان 70 هنرمند موسیقی اقوام ایران
ندا سیجانی
خبرنگار
نشست رسانهای چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روز گذشته (چهارشنبه 21 مهر ماه) با حضور محمدرضا علیزاده (دبیر اجرایی جشنواره و مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمان)، محمدعلی مرآتی (دبیر علمی جشنواره)، علی نیکنام انزابی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
قرار است در جشنواره امسال که از 29 مهرتا 4 آبان در شهر کرمان و در باغ موزه وزیری برگزار میشود، برنامههایی چون نکوداشت درگذشتگان موسیقی نواحی کشور، برگزاری نمایشگاه عکس، نشستهای پژوهشی و آسیبشناسی مخاطب موسیقی نواحی برگزار شود.
اجرای آنلاین و حضوری جشنواره در باغ موزه وزیری
در ابتدای این نشست محمدرضا علیزاده در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از میزبانی دوباره شهر کرمان بیان داشت: امروز که به عنوان دبیر اجرایی جشنواره چهاردهم در خدمت شما هستم، باعث افتخارم است که بگویم این جشنواره با همه فراز و فرودش امروز و در دوره چهارهم به این کمال و جایگاه رسیده است و البته با وجود اینکه دوره سیزدهم همزمان با شیوع بیماری کرونا شد اما به همت مسئولان، چراغ این جشنواره خاموش نشد و سال قبل، جشنواره موسیقی نواحی ایران بهصورت آنلاین برگزار شد و خوشبختانه تهدیدها تبدیل به فرصت شدند و ما خارج از مرزهای ایران هم در بستر فضای مجازی مخاطب داشتیم. امسال نیز با دشواری و همچنان با وجود اپیدمی با همراهی مدیران عالی کشور شاهد برگزاری جشنواره چهاردهم در کرمان هستیم و میزبان ۱۱۰ هنرمند و عوامل اجرایی در استان کرمان هستیم.
علیزاده کرمان را استانی دارای ارزشها و اصالتها در حوزه فرهنگی و موسیقی بومی عنوان کرد و در ادامه افزود: همه ساله زبدهترین هنرمندان موسیقی اقوام و نواحی سراسر ایران میزبان این استان بودهاند و ما مفتخریم که بیش از یک دهه در حوزه این هنر شریف کار کردهایم.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمان درباره بخش اجرایی جشنواره اظهار داشت: امسال تصمیم گرفتیم تغییراتی نسبت به دو سال گذشته داشته باشیم و محل برگزاری جشنواره را که پیش از این کاروانسرای گنجعلی خان بود به باغ موزه وزیری که یکی از مراکز تاریخی کرمان مربوط به دوره قاجار بوده و مرمت شده است، انتقال دادیم. معتقدیم «باغ موزه» محل شایستهای برای میزبانی جشنواره است. همچنین لازم به ذکر است که تمام ظرفیتهای گردشگری استان کرمان در اختیار جشنواره قرار خواهد گرفت و تعامل خوبی در سطوح مختلف استان داشتهایم. البته سال گذشته بهدلیل شرایط موجود جشنواره فقط بهصورت آنلاین بود اما امسال هم از فضای باز استان استفاده میکنیم و هم ظرفیت مجازی را خواهیم داشت. رفسنجان، سیرجان و شهربابک هم به احتمال زیاد میزبان جشنواره خواهند شد و در حال رایزنی با ستاد کرونا درباره میزبانیها هستیم.
حضور 70 هنرمند با موضوع وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران
محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره نیز در سخنانی گفت: ایران در قالب ایران فرهنگی مولد موسیقیهای رنگارنگی است که ارتباط بسیار خوبی با موسیقی کلاسیک و دیگر گونههای موسیقایی دارد. امسال برای اولین بار موضوع «وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران» را بهعنوان شعار جشنواره انتخاب کردهایم تا این تنوع و رنگارنگی را در ایران فرهنگی اجرا کنیم.
از سوی دیگر بحث سنت به عنوان هویت اقوام و بحث «اصالت» بهعنوان حامی ماندگار ارزشهای قوم شناسانه و بحث غیرایستایی بودن سنت از جمله محورهای اصلی این دوره از جشنواره هستند. شرایطی که همچنان در حوزه آفرینش موسیقی اقوام وجود دارد و میتواند بسیار بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.
او درخصوص انتخاب این تم یا موضوع جشنواره به «ایران» گفت: در جشنواره امسال به پیشنهاد بنده و طبق تصمیمی که در شورای سیاستگذاری گرفته شد وحدت در کثرت موسیقی اقوام ایران بهعنوان موضوع اصلی انتخاب گردید و محدودیتی برای ژانربندی قائل نشدیم و از نگاهی که دورههای گذشته وجود داشت و بعضی از بزرگان موسیقی سعی داشتند خود را در قالبی خاص تعریف کنند پرهیز کردیم و با اعلام رسانهای نام بزرگان این دوره از جشنواره که ستارگان و شمعهای پر فروغ ایران فرهنگی هستند این تکثر و رنگآمیزی در مناطق مختلف را خواهید دید. نکته دیگر اینکه با توجه به تجربه اندکی که از جشنوارههای مختلف داشتهام، از نگاه من این موسیقیدانان هستند که سیاستهای هنری و موسیقایی یک جشنواره را باید تدوین کنند. او در ادامه بیان داشت: امسال با توجه به محدودیتها میهمانانی خارجی هم خواهیم داشت که در بخش پژوهش سخنرانی ها بهصورت ویدیویی است و علاوه بر آن سه استاد برجسته از افغانستان در روزهای جشنواره اجرا و حضور خواهند داشت. مرآتی درباره هیأت انتخاب جشنواره چهاردهم نیز گفت: امسال با همراهی تیم حرفهای انجمن موسیقی ایران، سامانهای برای هنرمندان موسیقی نواحی ایران ایجاد کردیم که اتفاق مهمی است؛ این بزرگان در واقع شناسنامه ایران فرهنگی هستند که در این جشنواره تکریم خواهند شد.
سامانه «بامک» در حد توان مشغول رصد هنرمندان است و تاکنون نزدیک به ۳۰۰ هنرمند در این سامانه ثبت شدهاند. اما امیدوارم این روند حتی بعد از برگزاری جشنواره نیز ادامه پیدا کند. امسال اجراها با یک روز تأخیر با کیفیت عالی ضبط خواهند شد و در این سامانه بارگذاری میشوند و همه جهان بدون محدودیت میتوانند برنامهها را ببینید.
او بیان داشت: برای بررسی آثار جشنواره از۴ گوشه ایران ۷ نفر را انتخاب کردم که در این سالها تلاش زیادی برای موسیقی نواحی ایران داشتهاند و این عزیزان که از پژوهشگران و هنرمندان این حوزه هستند، در جلساتی در تاریخ ۴ و ۵ مهرماه بیش از ۲۰۰ اثر را بررسی کردند. انتخابها کاملاً محترمانه و براساس محورهای فراخوان است و اگر عزیزی برای اجرا انتخاب نشده به این دلیل است که به این محورها متعهد نبوده است. با این حال ما دقیقاً ۷۰ نفر را به جشنواره دعوت کردهایم و جدول نهایی جشنواره شنبه هفته آینده اعلام خواهد شد.
او توضیح داد: ما هر روز 4 اجرا خواهیم داشت و اجراها با سولویی از بزرگان آغاز میشوند و بعد وارد گروهنوازی خواهیم شد. مراسم افتتاحیه رنگآمیزی جالبیدار و قطعاً بهدلیل محدودیتهای کرونایی جای خیلی از بزرگان خالی است. البته جشنوارهها بحث حمایتی ندارند و صرفاً جایی برای تکریم هنرمندان و تجلی هنر هستند. در بخش پژوهش نیز با دانشگاهها ارتباط گرفتیم و مقالههای خوبی هم به دستمان رسیده است.
مرآتی درباره کاهش حضور بزرگان در ادوار مختلف جشنواره موسیقی نواحی کرمان و پژوهشهای کاربردی مرتبط با موسیقی نواحی و جشنوارهها گفت: ما تابع ستاد کرونا هستیم و طبیعتاً سلامت بزرگان موسیقی نواحی بسیار برای ما مهم است. بنابراین شرایط امسال برگزاری جشنواره به گونهای است که ما در دعوت از آنها با محدودیتهای زیادی مواجه هستیم. از سوی دیگر ما برای این دوره از جشنواره از هنرمندان پیشکسوت و نامدار موسیقی نواحی دعوت کردیم که شاید تعدادشان محدود باشد اما قطعاً در حد امکاناتی است که برای ما وجود دارد. در حوزه پژوهش هم مشغول برنامهریزی برای برگزاری نشستهایی هستم که قطعاً میتواند بهصورت کاربردی مورد توجه قرار گیرد. البته سه استاد بزرگ از افغانستان داریم که کارشان دیدنی است.
علی نیکنام انزابی مدیرعامل انجمن موسیقی نیز در سخنان کوتاهی با تقدیر از عوامل جشنواره گفت: خیلی از بزرگان در حوزه موسیقی نواحی را به صندوق اعتباری هنر معرفی کردیم و از سوی دیگر با راهاندازی سامانه بامک نهایت تلاش خود را انجام میدهیم تا در روزهای خوش و ناخوش هنرمندان موسیقی نواحی همراه آنان باشیم.
در پایان این مراسم پوستر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران رونمایی شد.
زندگی 3 روزه نوجوان هفده ساله در محاصره دشمن
گروه فرهنگی: «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته «حبیب احمدزاده» اثری داستانی با نگاهی اجتماعی- فلسفی است؛ ماجرای این کتاب روایتگر 3 روز از زندگی یک رزمنده 17 ساله در شهری است که از سوی عراقیها محاصره شده. نوجوان این رمان دیده بان توپخانه است، برخلاف میل باطنیاش به او مسئولیت پخش غذا دادهاند، آن هم نه فقط به رزمندگان. او باید به چند نفر از آدمهای عجیب ساکن شهر که هنوز آنجا را ترک نکردهاند هم غذا برساند و این کاری است که به جای دوست مجروحش به عهده گرفته است، البته در کنار مسئولیت نه چندان خوشایندی که به او سپردهاند، دنبال سیستم رادار پیشرفته عراقیها هم هست. این رادار همان طور که در توضیحات پشت جلد کتاب هم آمده، همان ماشین قیامتی است که حبیب احمدزاده در نام رمان به آن اشاره کرده است. در بخشی از این رمان آمده: «از سر شب که این بالا دراز کشیده بودم تا به حال، محل چند توپخانه دشمن را پیدا کرده بودم؟ پشت نخلستانِ آن دستِ رودخانه، میان صدها خاکریز، لولهای بالا میآمد و شلیک میکرد و من در سکوت کامل چشمهایم را در این تاریکی به یاری میگرفتم تا به محضِ دیدنِ کمترین نورِ ناشی از شلیکِ یکی از آن لولهها، فشار انگشت سبابهام را به کلیدِ کرونومتر منتقل کنم و بعد هر دو گوشم را در جهت صدا نگه دارم.» این نوشته حبیب احمدزاده تا به امروز به زبانهای مختلفی از جمله انگلیسی، عربی و فرانسه ترجمه شده و از طرفی نمایشی به اقتباس از آن در کانادا هم روی صحنه رفته است. «پال اسپراکمن» نایب رئیس مرکز مطالعات دانشگاهی خاورمیانه در دانشگاه «راتجرز» امریکا، این رمان را به انگلیسی ترجمه کرده است.
این رمان نگاه جدید و نوگرایانه به مقوله جنگ دارد و بیانگر این است که دفاع مقدس زمینههای رشد یک نسل را به وجود آورده است. این نوشته احمدزاده که در برخی از دانشگاههای امریکا تدریس میشود در عرصه داخلی هم موفق به کسب عنوانهای مختلفی از جمله تقدیر کتاب سال دفاع مقدس، برنده جایزه ادبی اصفهان، نامزد کتاب سال انجمن نویسندگان و منتقدان مطبوعات کشور، قلم زرین و کتاب سال جمهوری اسلامی شده است.
نگاهی به فیلمتئاتر «کوکوی کبوتران حرم» به کارگردانی افسانه ماهیان
دغدغههای زوار حرم
رضا وطنخواه
خبرنگار
افسانه ماهیان «کوکوی کبوتران حرم» را سال 1396 با بازی مرضیه بدرقه، بهناز جعفری، ناهید مسلمی، مسیح کاظمی، عاطفه رضوی، فروغ قجابگلی، مرضیه وفامهر، یلدا عباسی، فرزانه سهیلی، گیتی قاسمی، شقایق دهقان و شیدا خلیق روی صحنه برد. نمایشنامهای معروف از علیرضا نادری که خود او پیش از ماهیان آن را روی صحنه برده بود.
نوشتن نمایشنامهای با پسزمینه مذهبی بهگونهای که هم به ورطه شعار و کلیشه درنغلتد و هم به شخصیتهایش بعد ببخشد، هم حسبرانگیز باشد و هم حرف خودش را بزند بشدت کار دشواری است که بیشک نشان از شور درونی نویسنده دارد. خلق لحظات حس برانگیز، تصاویر آشنا و در عین حال تکاندهنده و نزدیک شدن به درون آدمها -که رسیدن به آن در مدیوم تئاتر، کار سادهای نیست- از ویژگیهای «کوکوی کبوتران حرم» است.
دوازده کاراکتر زن در نمایش حاضرند که نمایشنامهنویس موفق میشود به تکتک آنها نزدیک شود و تماشاگر را با دغدغهها، دردها، ضعفها، نیازها و پیچیدگیهای آنان آشنا کند به نحوی که هریک از این شخصیتها با ویژگیها و مشخصههایشان با نام، در یاد بمانند.
شخصیتهایی با طیف وسیع خاکستری که همگی بار نقصها و ضعفهایشان را بهدوش میکشند اما هیچکدام هم آنقدر که بهنظر میرسند، خطاکار نیستند.
بیآنکه قرار بر مقایسه این اجرا به کارگردانی افسانه ماهیان و اجرای خود نادری باشد، اجرای ماهیان به یک دلیل ساده، اجرای موفقی است؛ درک و انتقال درست متن و نزدیک شدن به جوهر نمایشنامه.
ماهیان بعد از نمایش بسیار موفق «همهوایی» خود را بهعنوان یک کارگردان کاربلد و قابل اتکا تثبیت کرد و در این کار هم میشود روند حرکت رو به پیشرفت او را دنبال کرد. با وجود تنوع نامها در میان بازیگران و وجود چهرههای مشهور در کنار بازیگران کمتر شناختهشده، بازیها در «کوکوی کبوتران حرم» یکدست و روان است و تقریباً چیزی از کار بیرون نمیزند. این برای نمایشی که سهم بازیگران از زمان و از قصه در آن کمابیش یکسان است، امتیاز بزرگی است.
اما بیشک درخشانترین بازیگر این نمایش، گیتی قاسمی است که در سال گذشته در سینما نیز چشمگیر ظاهر شد. این نمایش را میتوانید از طریق پلتفرمهایی مثل فیلیمو، نماآوا، آپارات و... ببینید.